Knihy

Summerhill

Příběh první demokratické školy na světě
Autor: A. S. Neill
Nakladatel: 
ISBN: 978-80-904890-5-9
Originál: Summerhill: A Radical Approach to Child Rearing
Překlad: Viktor Jurek

Předmluva vydavatele

Tomáš Hajzler o Summerhillu

Informace o knize

Většina lidí, která slyší o Summerhillu poprvé, nevěří svým uším. Školu, ve které žáci spolu-rozhodují o tom, co, kdy, kde, jak či od koho se budou učit a která navíc existuje už od roku 1921, si prostě neumíme představit. Příběh, který je ve světě vzdělávání tím, čím je Semco mezi firmami (viz Podivín a Sedmidenní víkend), nepřestává inspirovat milióny lidí po celém světě. Nás nadchnul tak, že jsme více než rok usilovali o získání práv pro české vydání, aby se i český a slovenský čtenář mohl s “nejstarší dětskou demokracií” seznámit. Summerhill, příběh první deokratické školy na světě je jednou z knih, která nevratně mění pohled na život. Je velmi pravděpodobné, že se jejím přečtení na výchovu a vzdělávání už nedokážete podívat tak jako dříve. A.S.Neill říkal, že do sedmi let je rozhodnuto, jací z nás vyrostou lidé. Pokud přemýšlíme o skutečné svobodě člověka (nejenom v práci), je třeba začít právě u dětí. Proto je tato kniha pro téma svobodnějších přístupů k práci “i” (nebo “právě”) v dnešní době více než relevantní.

Vychováváme děti a rosteme s nimi

Autor: Aldortová, Naomi
Nakladatel: Práh
ISBN: 978-80-7252-287-3
Originál: Raising our children
Překlad: Sedláčková, Eva

K dispozici i audiokniha namluvená Jaroslavem Duškem

Kniha respektované americké terapeutky a rodinné poradkyně představuje ucelený koncept výchovy, kde nedominuje ani rodič ani dítě a namísto mentorování, ovládání a manipulace je s dítětem zacházeno s úctou a respektem. Nejen teoreticky, ale i na mnoha příkladech z praxe zjistíme, že svým dětem můžeme důvěřovat a bezpodmínečně je milovat. Pouze se musíme zbavit starých naučených a nefunkčních vzorců chování.
Proč je tato kniha výjimečná?
láska>> Vysvětluje, proč ovládání, manipulace a tresty ve výchově nefungují. 
otevřenost>> Ukazuje postup, jak se špatných výchovných vzorců zbavit a růst spolu se svými dětmi.
porozumění>> Umožňuje nám, abychom porozuměli dítěti, které pak může naplnit své nejlepší předpoklady.
důvěra>>Dokazuje, že jen děti, které dostaly bezpodmínečnou lásku a důvěru svých rodičů, vyrůstají v sebevědomé lidi, emocionálně odolné a schopné vést své životy samostatně a radostně.

Koncept kontinua

Autor: Liedloffová, Jean
akladatel: DharmaGaia
ISBN: 978-80-86685-79-3
Originál: Continuum concept
Překlad: Berlinger, Barbora

Autorka ve své světově proslulé knize odhaluje, proč jsou lidé žijící na Západě tak nespokojení a často nešťastní. Po několika expedicích mezi jihoamerické indiány rozpoznala, že tyto pocity mohou pramenit z neuspokojených potřeb miminek a malých dětí, které se na Západě snažíme vychovávat podle všemožných teorií, jen ne podle vlastní intuice a evolucí vytvořených jednoduchých pravidel a očekávání. 
V knize, kterou napsala již v r. 1975, velmi jasně a přesvědčivě vysvětluje, jak je potřeba zacházet s našimi nejmenšími, aby z nich vyrostly spokojené a samostatné děti a posléze dospělí lidé, kteří si nepotřebují „léčit“ své deprivace z dětství všemi možnými způsoby, počínaje drogovou závislostí a konče nezdravými partnerskými vztahy, a jsou schopni vést plnohodnotný život, jenž nebude naplněn věčnou nespokojeností a hledáním „něčeho“, co nalézt nelze. Našemu vlastnímu životu tak dává úplně nový rozměr a pomáhá lidem najít jednoduchou, a přitom málo předvídatelnou odpověď na často kladenou otázku – proč nejsme šťastní.

Proč děti neprospívají

Autor: Holt, John
Nakladatel: Stehlík
ISBN: Originál:How children fail
Překlad:Tůma, Jiří

První vydání této knihy vyšlo ve Spojených státech v roce 1964, rozšířené a doplněné vydání v roce 1982. Více než milion prodaných výtisků v polovině šedesátých let a pozdější překlady do patnácti jazyků svědčí o tom, že základní téma této knihy – strach, nejistota a obavy, které děti prožívají ve školách, a důsledky, jaké to má na jejich schopnosti a ochotu učit se – se dotýká nejen obrovského množství rodičů a učitelů v anglicky mluvících zemích, ale je nesmírně aktuální i v našich podmínkách.
Kniha je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola s názvem Strategie popisuje způsoby, jakými se děti vyrovnávají s požadavky, které na ně škola klade. Druhá kapitola Strach a neúspěch se zabývá působením strachu a pocitů selhání na psychiku dětí a třetí rozsáhlá kapitola Skutečné vzdělání zkoumá rozdíly mezi tím, co děti ,,mají umět” a tím, co je opravdu zajímá a znají ve skutečnosti. Čtvrtá kapitola Jak školy selhávají analyzuje způsoby, kterými školy podporují negativní dopady zavedeného způsobu výuky na žáky a v závěrečném Shrnutí se autor snaží formulovat obecné závěry vyplývající z předchozích kapitol.